Skip to content

Een ongezouten mening, film en car reviews en wat techstuf.

E-Golf

Review van de E-Golf

En vanaf vandaag een hele nieuwe categorie!

Namelijk de auto test!

En dan niet zo super technisch als alle andere testen maar gewoon iets toegankelijker!

Heb er nog geen echt volwaardig filmpje bij maar dat is de volgende stap! 
Met dank aan mijn dochter voor het korte filmpje tussen de tekst.

 

Private Lease

Ik ben al een hele tijd aan het denken om een andere auto te gaan rijden.
En dan toch kopen of Private Lease?

De laatste optie wordt steeds interessanter namelijk.
Toevallig zag ik een Volkswagen advertentie met een aanbieding voor de E-Golf.

Ik kreeg het volgende rekensommetje voorgeschoteld via de website van de lokale Volkswagen dealer.

€ 4000,- Euro overheidssubsidie (€ 83,- per maand korting op het lease bedrag)

En nog een extra korting van Volkswagen, staat nergens hoeveel dat is.
En zo kom je op de meest eenvoudige uitvoering voor € 299,- per maand.

Dan mag je dus max 10.000 km per jaar rijden en ga je een contract aan voor 48 maanden.

En dan ga je tellen 10.000 is wel erg weinig, dan heb je zeker 20.000 nodig of zelfs 25.000.

48 maanden das gewoon 4 jaar! dat wil ik eigenlijk in 1 of 2 jaar doen.

En dan worden het hele andere bedragen.

 

De auto

Maar goed het is net vis en iedere dag is er weer een nieuwe mooie aanbieding dus even over de auto.

Van buiten lijkt het net een gewone Golf VII maar dan met blauwe verlichting binnen en LED verlichting in de grill. Eenmaal in de Golf is het toch wel erg mooi hoor. Ik hou erg van Gadgets dus het was wel een feestje om mee te rijden.
Ik kreeg van de Volkswagen dealer uiteraard het model mee met alle opties. Je hebt dan wat meer vermogen en actieradius, visueel is het ook wat leuker en je kunt starten zonder sleutel.

Het leukste is, en ik vraag me af hoe lang dat leuk of bijzonder blijft, dat als je de auto start het gewoon muisstil blijft. Er verschijnen wat grafische beelden op scherm en er doemen diverse klokken op het scherm achter het stuur. Tussen de klokken stond in mijn geval het navigatiesysteem, wat trouwens erg praktisch was.

In de D van Drive (elektromotoren komen logischerwijs alleen maar in een automaat uitvoering, ik zal de details besparen) en de auto zoeft heerlijk weg. Wat een feest.

Lekker vlot in de stad en genoeg vermogen voor op de snelweg.

Je wordt in de stoel gedrukt en door het gewicht van al die accu’s lig je ook heerlijk strak op de weg.

Mooie innovatie vond ik de B stand. Dat is een extra regeneren stand, ideaal voor als je in de stad rijdt. Je hebt dan helemaal niet meer een rem nodig! Je laat het gas los en je remt al af waardoor er extra energie wordt opgewekt. (let op wel blijven remmen in noodgevallen 😉
maar rijden in de B stand in is super relaxed, je gebruikt maar 1 pedaal en rijdt heerlijk door de stad.

De pluspunten

  • Rijgedrag
  • Lekker vlot
  • Rijdt als een Volkswagen
  • Plezier voor het oog in de auto
  • B stand in de automaat.

De minpunten

  • Actieradius van 230 kilometer (als je heel normaal rijdt)
    Dat is echt te weinig, ik zou dan constant range anxiety hebben, dat is een hip woord voor als je bang valt om stil te vallen. Kan ik dan even op bezoek bij mijn ouders in Limburg? Staat er een paal? Is daar niet toevallig een paal klever?
  • En in mijn geval kreeg ik de droge melding bij het instappen.. “Ooh ja de subsidiepot is op maar schrijf je maar vast in voor volgend jaar” 
  • En als laatste, en eigenlijk minst belangrijke, de maximum snelheid… 150 km/u. Hier in NL maakt dat niet uit maar als je geregeld in Duitslandland rijdt is dat wel een beetje karig.